Reblog: Remaja dan Gila :)

Standard

Orang tua-tua selalu cakap, orang muda ni darah die berapi, panas dan membara. Sikap ingin mencuba tu macam da sebati da dengan jiwa remaja. Macam-macam yang tak terfikir dek akal nak dibuatnya. “eden sonyum”. Aku ingat lagi, dulu aku penah jatuh motor sebab nak wat “willie”. Kesannya, kat siku aku ade parut yang amat-amat buruk sekali. Bak kate orang “buruk siku”. “eden sonyum simpul”. Tapi, bile ingat-ingat balik, banyak pengajarannya aku dapat dari jadi remaja ni sebagai contoh aku belajar yang manusia ni tak sempurna cuma yang ada kt dunia ni ialah manusia yang lebih beruntung daripada kita. 🙂

Cerita pasal untung tak untung ni. Aku kekadang rase syukur sangat sebab aku ade member-member setiap kali aku nak wat sesuatu. Walaupun ade yang membenci aku, aku tak kesah pon sebab bagi aku dunia ni luas, dan manusia ni ade 6 bilion orang. Aku leyh cari kawan yang lain. Tapi ape yang aku nak tekankan kt sney, untuk sesiape yang bermusuh dengan famili die, bermaaf-maafan la sebab dalam dunia ni, famili kiter, tu jer la. Kawan-kawan,  kite boleh cari, “patah tumbuh hilang berganti”, tapi famili, jika kita hilang seorang, maka berkuranglah famili kite.:)

Tersebut pasal kurang ni, aku memang sinonim la dengan perkataan ni. Ape yang aku rase aku ni kurang malu, kurang takut, kurang tak berani mencuba, kurang sopan, dan kurang mengatakan aku tak boleh. Asal boleh, aku akan wat mende yang ak rase nak buat tanpa ade dorongan atau kata-kata semangat pon. Dulu mase aku kat Malaysia, dengan selamba aje, aku jumpa Cikgu Besar sekolah aku dlu, pastu minta izin die nak wat program motivasi kat skolah tu. Aku jugak pernah penumbuk sorang Macha( India) sebab die cakap Tamil sambil pandang sinis kat aku. “eden bengang”. Aku gak pernah mencarut kat sowang pak cik ni dengan famili die sebab die dengan kurang berakalnya melintas tanpa memandang ke kiri dan kekanan dan nyaris menyebabkan aku langgar die dan anak-anak die. “eden menyirap”. Tapi ape-ape pun, manusia ni belajar dari kesilapan die. Daripada tu sumer aku belajar yang kat dunia ni ade macam-macam jenis manusia. Kita tak boleh “assume” yang semua orang berfikiran seperti kita. 🙂

Ape-ape pon, hidup ni memang berwarna-warni. Yang penting kita kena selalu “happy go lucky”. 🙂

Jom pe’ keje!

Leave a Reply

